GUIDE TIL FLYTNING – FLYTTEFIRMA I HELE DANMARK

Uanset om du skal flytte for allerførste gang eller efterhånden har gjort det rigtig mange gange, så er der altid mange overvejelser, du skal gøre dig, og valg, du skal tage. Det kan hurtigt blive en smule uoverskueligt, når der er mange ting at holde styr på.

I denne guide finder du råd til flytning og overvejelser, du måske bør gøre dig i forbindelse med brug af et flyttefirma. Måske har du allerede styr på nogle af punkterne, men har brug for at få dem frisket op. Denne guide kan også ses som en huske- og tjekliste, hvis du er ved at miste overblikket.

Hvor skal du flytte hen?

Lige nu er du måske kun i den fase, hvor du overvejer at flytte, og det kan der selvfølgelig være mange grunde til. Du har forelsket dig i en bestemt by. Du har fået nyt job langt væk fra din bopæl. Du mangler plads. Der kan være et utal af grunde, men ikke desto mindre er de reelle, og det kan sagtens være løsningen at flytte.

De mange overvejelser, der ligger i en mulig flytning, kan nemt trække i langdrag. Særligt hvis du skal flytte til en ny by, som du ikke kender så godt, som du måske kunne tænke dig.

Det hele bliver dog lidt nemmere, når du først har bestemt dig for, hvor du skal flytte hen – hvad end det kun er fem gader væk eller i en anden landsdel. Når din nye bopæl er fundet, så kan du tage stilling til eventuelt flyttefirma og høre dem, hvorvidt de kan hjælpe.

Sæt datoen for din flytning og for dit flyttefirma

Det kan måske lyde indlysende, men et af de første skridt er, at du skal sætte en dato for din flytning. Selv om det er et indlysende punkt, så er det et vanskeligt punkt i mange tilfælde.

Det kan for eksempel virke problematisk, hvis du skal flytte fra én lejlighed til en anden, da der ofte er en opsigelsesperiode, som du skal tage højde for. Ofte lyder denne periode på tre måneder, men i nogle tilfælde kan din udlejer være medgørlig, hvis du har skrevet under på en anden lejekontrakt, og der er fundet en ny lejer til din nuværende bolig.

Det er derfor vigtigt, at du får enderne til at mødes med din kommende og nuværende udlejer, så du kan fastsætte en dato for din flytning. Det giver både ro i sindet, og det giver dig mulighed for at begynde din planlægning med for eksempel indkøb og leje af et flyttefirma.

Hvilke ting skal med, og hvilke ting skal ud?

En ny bolig er meget sjældent indrettet i størrelse og rum som dit nuværende hjem. Derfor er der ofte en masse møbler, pyntegenstande, gulvtæpper, opbevaring mv., der pludselig ikke passer ind længere.

Af den grund er det en god idé, hvis du hurtigt danner et overblik over, hvilke ting der skal med videre i dit nye hjem, og hvilke ting der skal videre til venner, genbrugen eller lossepladsen. På den måde får du en forståelse for, hvad du skal handle ind.

Derudover bliver det nemmere at bestille et flyttefirma, der kan hjælpe dig i din specifikke situation. Måske har du ikke så meget at pakke ned efter din sortering af genstande, og så kan det være udmærket, hvis du bare selv pakker ned.

Måske har du stadig mange ting, du gerne vil have med videre, og så kan det muligvis være en god løsning, at flyttefirmaet også hjælper dig med at pakke ned og pakke ud.

Det er derfor en rigtig fin idé, hvis du hurtigt skaber et overblik over dine genstande, da det hjælper dig videre i din flytteproces og valg af flyttefirma.

Hvilke genstande skal du købe?

Den nye bolig har flere vinduer, der kunne bruge nogle bestemte gardiner. Den nye bolig har ikke indbyggede skabe, så der mangler opbevaring. Den nye bolig har en græsplæne, så det kunne være gavnligt med en græsslåmaskine.

Der kan være mange nye omgivelser og indretninger, du pludselig skal tage højde for. Mangler du nogle ting, som kan gøre din nye bolig perfekt? Så er det en god plan at lave en liste over, hvad du mangler.

Du behøver selvfølgelig ikke have det hele klar, når den store flyttedag er kommet, og flyttefirmaet står klar foran hoveddøren. Du kan altid købe de små ting henad vejen, men hvis der er nogle essentielle ting, der mangler, så er det umiddelbart rarest for dig selv at have dem på plads hurtigt.

En liste kunne for eksempel gøre det overskueligt for dig at rangliste de ting, du skal have købt. Det giver dig mulighed for at fordele og prioritere de genstande, du skal have købt til dit nye hjem.

Få inspiration til den nye indretning

Som nævnt er højest sandsynlig en masse nye indretningsmuligheder, som du skal tage højde for. De fleste ser det som en sjov opgave, på den anden side er der også mange, der bliver træt bare ved tanken.

Uanset om du har det på den ene eller den anden måde, så kan det altid være til stor gavn, hvis du finder inspiration fra andre. Der er mange steder, hvor du kan finde denne inspiration.

Du kan for eksempel købe diverse magasiner om bolig og indretning, da de ofte giver tips og tricks til blandt andet farve- og materialesammensætninger, møbler, opbevaring og pyntegenstande. Måske finder du en stil, der ville passe perfekt til dit nye hjem.

Du kan bestemt også lade dig inspirere af andre boliger, som du besøger. Det kan for eksempel være et familiemedlem, der har en flot lænestol, et perfekt system til køkkenredskaber eller en praktisk opstilling i spisestuen.

Her kan du få inspiration til indretning

  • Magasiner om indretning
  • Boligbutikker
  • Vennernes og familiens hjem
  • Sociale medier
  • Guides til boligindretning

Når du har undersøgt de forskellige inspirationskilder, så har du formentlig en fornemmelse af, hvad du godt kunne tænke dig at integrere i dit eget hjem.

Spar op til flytningen

Allerede nu indikerer denne guide til flytning, at du formentlig kommer til at skulle bruge nogle penge til projektet. Det er de færreste, der kan flytte fra den ene bolig til den anden, uden det kommer til at koste.

Hvis du ikke allerede har sparret op til den kommende flytning, så vil det blive en stor hjælp for dig, hvis du får det gjort. Det behøver ikke altid at være den helt store opsparing, hvis du har mange møbler, som du kan tage med dig videre. Hvis det er tilfældet for dig, så behøver du sjældent at købe mange nye ting.

Uanset hvad kan det give en ro i maven, hvis du ved, at du har lidt ekstra på kontoen, hvis der skulle opstå noget uventet. I en flytning er der ofte et eller andet, som man ikke lige havde regnet med i regnskabet såsom et flyttefirma.

Skal du have hjælp til flytningen?

Det kan hurtigt blive uoverskueligt at tænke på den kommende flytning, når flyttekasserne står stablet i hele hjemmet. Hvor skal du overhovedet starte?

Langt de fleste vælger at få hjælp til flytningen enten fra venner eller familie. Det kan dog godt være lidt af en overtalelsessag, da de færreste synes, det er sjovt at løfte tunge møbler og hamre søm i væggen en hel dag.

Derudover kan det blive en lang dag, hvis dine venner og din familie ikke har det helt store engagement i flytningen. Det kan pludselig tage et par timer at få alle flyttekasserne op på tredje sal.

Derfor kan det være mest optimalt med et flyttefirma, da de er engagerede og professionelle. Her kan du forvente, at flytningen er hurtigt overstået, og du slipper for selv at skulle knokle alt for hårdt. Det er uden tvivl en fordel, hvis du gemmer på kræfterne, da indretning også er en stor opgave i sig selv.

Der er selvfølgelig fordele og ulemper ved enten at vælge bekendte eller et flyttefirma.

Familie og venner hjælper med flytning

  • Der kan være hyggelige stunder under flytningen
  • I kan se tilbage på flyttedagen som et minde
  • Flyttedagen kan blive lidt langtrukken
  • Du skal selv bruge en masse energi

Et flyttefirma hjælper med flytning

  • Flyttedagen bliver effektiv
  • Der er ikke begrænsninger på antal flyttekasser
  • Du skal ikke selv bruge energi på tunge løft
  • Prisen er lidt højere end take away til vennerne

Hvordan vælger du det bedste flyttefirma?

Der er utroligt mange flyttefirmaer, som du kan vælge imellem. Nogle er uden tvivl bedre end andre. Når du har besluttet dig for, at du vil bruge et flyttefirma, så bør du bruge noget tid på at undersøge et par stykker og ud fra dét vælge det rigtige flyttefirma.

Der findes flere professionelle flyttefirmaer, hvor medarbejderne gør en dyd ud af at gøre deres arbejde med ekspertise og effektivitet. Modsat findes der også et par flyttefirmaer, hvor du som kunde kan komme til at miste penge eller genstande, som betyder noget for dig.

Derfor er det altid en god idé at undersøge et flyttefirma. Du kan ofte fornemme deres troværdighed rimelig hurtigt, så du skal altid lytte til din mavefornemmelse. De mindre gode flyttefirmaer har ofte også fået nogle negative anmeldelser, så du kan eventuelt opsøge disse udtalelser.

Når du vælger flyttefirma, skal du være særligt opmærksom på deres:

  • Betalingsform
  • Priser
  • Arbejdsmetoder
  • Omdømme
  • Kommunikation

Er et flyttefirma pengene værd?

Det korte svar er: Ja, i de fleste tilfælde. De fleste kan godt blive i tvivl, om det ville være et bedre alternativ at flytte sine ting selv. Men som det blev nævnt tidligere, så er det en krævende proces, som ofte er langt mere fysisk hård, end du måske havde regnet med.

Selvfølgelig er der tilfælde, hvor du også kan klare flytningen selv. Hvis der er tale om, at du har et barn, der nu er blevet en ung voksen og skal flytte hjemmefra, så er der sjældent ret mange ting og møbler, der skal pakkes ned. Sådan en type af flytning kan ofte klares med en trailer eller større vogn.

Hvis du derimod har en fysik, som ikke kan klare de tunge løft, hvis du har travlt med andre ting, hvis du skal flytte langt eller har mange flyttekasser, så er et flyttefirma det optimale valg. I disse tilfælde kan professionel ekspertise være til stor hjælp og gøre flytningen til en glædelig periode.

Husk på tidligere oplevelser med flytning og flyttefirmaer

Hvis du allerede har oplevelser med flytning og flyttefirmaer, så prøv at tænkt tilbage på, hvordan det virkede for dig. Var det en god oplevelse, eller var der nogle situationer, hvor det ikke rigtig fungerede?

Mange af de oplevelser, som du havde sidst, kan du tage med dig videre. Måske var det et mindre professionelt flyttefirma, som du fik hyret, og det giver dig formentlig ikke lyst til at leje endnu et. Her skal du dog huske på, at langt fra alle flyttefirmaer arbejder og yder service på samme måde.

Måske kan du huske fornemmelsen af, at det hele så en smule sort ud, da du sammen med et par kammerater skulle bære din dobbeltseng op på fjerde sal? Det kunne umiddelbart være rart at slippe for lige præcis dén opgave ved denne flytning.

Når du tænker tilbage, så er der højest sandsynlig nogle opgaver, som du gerne vil undgå. På den anden side er der sikkert også nogle situationer, som du gerne kaster dig ud i igen. Disse vurderinger kan du tage med dig nu.

Kontakt et professionelt flyttefirma

Som nævnt er der mange flyttefirmaer, du kan vælge imellem. Når du først har besluttet dig, så mangler du kun at kontakte dem og høre, hvad de kan gøre for dig.

Hos Thorlogistics skræddersyer vi for eksempel en løsning til dig, der passer til dine behov. Vi kan for eksempel lave en totalløsning, hvor vi både pakker dine ting i flyttekasser og pakker dem op igen. Hvis du har brug for mindre, så kan vi også lave mere simple løsninger.

Du er mere end velkommen til at kontakte os på 70 87 55 16 eller via vores e-mail info@thorlogistics.dk, hvis vi skal hjælpe dig med flytningen.

SE ET SAMLET OVERBLIK OVER REGIONER VI DÆKKER

  • FÅ ET UFORPLIGTENDE TILBUD

    Udfyld formularen og vi kontakter dig indenfor 12 timer med et uforpligtende tilbud på din opgave. Eller ring på (+45) 70 70 71 55

  • Vælg om det er privat- eller erhvervsflytning:
  • Udfyld dine personlige oplysninger:
  • Flytter fra:
  • Er der elevator i bygningen:
  • Flytter til:
  • Er der elevator i bygningen:
  • Deltajler om flytningen:
  • Date Format: DD dash MM dash YYYY